Pengertian No Follow Dan Do follow


- Blog No Follow adalah merupakan setting awal html pada suatu blog. Dengan setting No Follow ini maka search engine tidak akan memberikan peningkatan kepada link blog pengunjung yang komen, kerana hyperlink di indeks search engine tidak akan terindek, dengan kata lain tidak akan mendapatkan backlink. Tujuannya untuk mengurangi spam sehingga untuk blog yang mengunakan No Follow pada search engine akan memiliki keuntungan lebih besar terindeks dengan mudah di mesin google kerana blog lain yang komen di blog kita tidak akan mendapatkan backlink. Jadi Blog yang mengunakan No Follow tidak akan memberikan keuntungan backlink yang dapat meningkatkan PR terhadap blog lain yang singgah dan komen.

Blog dengan system No Follow ini sangat baik untuk blog yang PR nya masih rendah. Karena dengan system No Follow ini blog anda akan lebih besar mempunyai kesempatan untuk terindeks oleh searh engine kerana blog lain yang komen tidak mendapatkan backlink sehingga kesempatan untuk berada di search engine dan menduduki peringkat teratas di search engine lebih besar dan efek nya adalah peningkatan PR dari blog No Follow.

- Blog Do follow adalah Suatu blog yang memberikan bonus backlink secara langsung kepada blog yang berkunjung dan komen. Dengan komen pada blog yang mengunakan Do Follow maka blog pengunjung yang memberikan komen akan mendapatkan backlink dari blog Do Follow sehingga akan terindek di search engine dan ini merupakan keuntungan bagi blog yang komen, tapi sebaliknya bagi blog yang mengunakan Do Follow kerana banyak backlink dari komen pengunjung maka lama kelamaan blog Do Follow tidak terindeks oleh google dan sebagai gantinya adalah link blog dari pengunjung yang komen terindeks. Melakukan komen di blog anda sendiri atau mempost artikel anda dengan menuliskan link blog yang menguna Do Follow saja tanpa anda perlu komen di blog Do Follow anda akan mendapatkan backlink. Jadi backlink boleh dapat dengan komen di blog Do Follow dan juga dengan menuliskan alamat link blog yang Do Follow. Sedangkan keuntungan dari blog yang Do Follow adalah Jumlah pengunjung. Karena biasanya pengunjung yang tahu akan keuntungan blog Do Follow ini berusaha memberikan komentar untuk mendapatkan backlink. Dengan mengetahui blog kita Do Follow maka blog yang datang akan tertarik komen untuk mendapatkan backlink. Untuk blog yang sudah Do Follow namun jarang pengunjung yang datang dan berkomentar mrul sarankan untuk No Follow sahaja.

- Kerana mrul mengunakan system Do Follow sudah pasti kedudukan mrul untuk terindeks di search engine semakin kecil kerana dengan system Do Follow ini secara terus akan memberikan backlink ke blog lain. Dengan kata lain Blog yang mengunakan System Do Follow terpaksa menghadapi dengan kerugian yang akan di terima iaitu penurunan peringkat di search engine google dan kemungkinan untuk tersingkir dari search engine kerana tergantikan oleh blog lain yang mendapatkan backlink dari blog Do Follow. Semakin banyak pengunjung yang berkomentar bererti semakin banyak backlink, dan semakin banyak backlink bererti semakin berkurang posisi blog yang menganut Do Follow di search engine.

Mrul menggubah dari No Follow menjadi Do Follow dengan tujuan untuk memberikan keuntungan pada pengunjung yang komen melalui backlink sebagai tanda terima kasih kepada pengunjung yang sudah berkunjung dan komen.


Mai pakat kunjung Tips Blog Dan Komen Disini.. :p

1 comments:

Guru Pantura said...

Oouuwwh... begitu ya, baru tahu tentang Do follow dan No follow...
Terima kasih.. :)

TinGaLkan Jejak